Persona:
Navarro Noguera, Andrea

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0003-2289-8002
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Navarro Noguera
Nombre de pila
Andrea
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 4 de 4
  • Publicación
    Una aproximación coral a la Andrómaca de Eurípides
    (Universidade de Coimbra, 2015-12-10) Navarro Noguera, Andrea
    En Andrómaca el coro se encuentra entre dos mujeres víctimas, aunque de diferente modo, de la guerra: Andrómaca y Hermíone. La relación que establece el grupo de mujeres de Ftía con las dos heroínas contribuye a su caracterización y posibilita una plena comprensión de la obra. La centralidad del coro es muy relevante y refuerza la consideración de esta obra como una tragedia coral.
  • Publicación
    El coro de troyanas en Hécuba: en busca del sentido de la Guerra
    (Ediciones Complutense, 2022) Navarro Noguera, Andrea
    El coro de la tragedia euripídea Hécuba está formado por mujeres cautivas troyanas encargadas de ahondar en los sentimientos apasionados de su anciana reina, Hécuba, y ejemplificar,como víctimas, las consecuencias de una guerra que ha causado destrucción y pérdidas entre vencedores y vencidos. Dentro del marco de este contexto bélico y sus efectos sobre la población, nos proponemos realizar un estudio del coro como elemento medial en la acción dramática para tratar de demostrar a partir del análisis de los estásimos cómo la progresiva caracterización de este personaje, en paralelo con la de la heroína, posibilita una plena comprensión de la obra.
  • Publicación
    Las motivaciones del mayor de los Atridas
    (Universidade de Aveiro, 2017) Navarro Noguera, Andrea
    In Aeschylus’ play Agamemnon, the negative component that characterizes heroes emerges powerfully in the eldest of the hegemons, γεμν  πρσβυς. Here, paradoxically, it will allow him to do what it is necessary, even though doing so brings about immense pain: accept an undertaking that responds to the divine design. Nevertheless neither the action of Agamemnon nor Clytemnestra’s is acceptable because one is developed in a scene in which mere mortals are, as symbolically noted, metics, and the other, that of Clytemnestra, is developed in an line of action which is completely alien to her as a woman, although it characterizes her gynecocratic lineage. The Trojan War itself and its consequences will reinforce the patrilineal character of the Atreides, Agamemnon and Menelaus, and that will transcend the plan devised for the general community and, as a result, will reinforce the oikos as the basic organic core of the polis.
  • Publicación
    El mar como escenario trágico de la Helena de Eurípides
    (BREPOLS, 2022-03-22) Navarro Noguera, Andrea
    The sea in the euripidean tragedy Helen is a recurring topos from the beginning of the play. The heroine has arrived in Egypt, kidnapped by Hermes due to Hera’s request, while her image has reached Troy by sea and has become the main cause of the Trojan War. Menelaus, on the other hand, breaks into the dramatic action as a shipwrecked man after seven years drifting and his intention is to come back together with his wife through the sea once the reconnaissance is made. The Greek captives also bring to light a variety of nautical imagery, mainly in the third στάσιμον where they urge the spouses for a pleasant and successful trip back to Greece (προπεμπτικόν). Hence, it may clarify how in this tragedy the sea, both as a dangerous place and as the unique way of salvation for the heroes, is established as the main element in the geographical context of the dramatic action