Persona: Osuna Acedo, Sara
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0000-0002-5454-6215
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Osuna Acedo
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Sara
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Publicación Factors Affecting the Participation of the Deaf and Hard of Hearing in e-Learning and Their Satisfaction: A Quantitative Study(Athabasca University, 2017-11-01) Ferreiro Lago, Emilio; Osuna Acedo, SaraToday the digital divide is measured not so much by access to the internet but by people's ability to interact in cyberspace, which calls for specific digital communication skills. These skills are also required for participation in e-learning, bearing in mind that the deaf and hard of hearing have certain characteristics related to their condition. This study aims to identify inequalities in access to e-learning by those who are deaf or hard of hearing, observe how they are related to social and demographic factors, and confirm whether the accessibility of the e-learning environment has a direct influence on their satisfaction. The study has been conducted via an electronic survey in Spain with a nonprobabilistic sample, in line with the characteristics of this sector of the population, recording social and demographic data, and information about the participants' experience of e-learning and their satisfaction with the experience. The representative survey sample consisted of 484 deaf and hard-ofhearing individuals in Spain, aged between 16 and 64. Using a chi-square test for independence we obtained a significant relationship between participation in online courses and the following variables: level of education, knowledge of sign language, and number of members in the household. A correspondence analysis was then carried out to detect particular relationships between classes of the related variables.Publicación De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO(Grupo Comunicar, 2018-04-01) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, SaraLa evolución de los MOOC en la última década ha sido constante y dinámica. Como antecedentes, los primeros modelos de cMOOC y xMOOC se transforman en otras modalidades postMOOC, como los sMOOC, que conjugan la interacción entre los estudiantes con el modelo de participación implantado en las redes sociales. Este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión sistemática del estado de la literatura científica sobre el concepto MOOC y sus distintas tipologías. En este artículo, se descubre una nueva generación asociada a los sMOOC, los tMOOC (Transfer Massive Open Online Courses). La metodología de estudio se basa en el análisis de contenido de las categorías resultantes en los 707 registros recogidos de Web of Science, profundizando en los 70 artículos que obtuvieron al menos diez citas. Además, se ha realizado el estudio de caso del sMOOC «Paso a paso» del Proyecto Europeo ECO, como modelo pedagógico innovador, centrado en el aprendizaje colaborativo para la formación de futuros e-teachers. Los resultados del análisis muestran la reciente y escasa investigación sobre los diferentes tipos de MOOC, así como el hallazgo de una nueva modalidad basada en la transformación pedagógica, la transferencia del aprendizaje y el talento intercreativo. Como conclusión, el análisis de todas las claves de la configuración del tMOOC lleva a proponer una nueva taxonomía basada en las 10 T’s.Publicación Collaborative lifelong learning and professional transfer. Case study: ECO European Project(Routledge, 2018-03-20) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, SaraThis research reviews the formative model of the sMOOCs (social MOOC) characterized by the interaction and the implication of the participants who, relying on collective intelligence, look for the co-creation of knowledge in every educational action. The fieldwork focuses on the analysis of the “Step by Step” sMOOC of ECO Project (the second and third editions), that aims at the training of e-teachers and the transfer of learning to the professional field. The research methodology is mixed, with quantitative and qualitative techniques: it uses a semi-structured questionnaire, in order to compare possible bivariate correlations between the different variables; it conducts a content analysis of the fragments of messages written by the participants in the forums of the course. One of the most significant conclusions is the high degree of satisfaction of the participants with regard to the value of the course for their professional life. This form of transfer of the learning process leads to the proposal of a new modality for MOOCs, the tMOOC as “transferMOOC”.Publicación From sMOOC to tMOOC, learning towards professional transference: ECO European Project(Grupo Comunicar, 2018-04-01) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, SaraThe evolution of MOOCs in the last decade has been constant and dynamic. The first cMOOC and xMOOC models eventually evolved into different postMOOC modalities, such as sMOOC, which conjugates interaction among students with a participation model based on social networks. This work is focused on carrying out a systematic review of the state-of-the-art scientific literature referred to the concept of MOOC and its diverse types. Moreover, in this article, a new generation associated to sMOOC is unveiled: the tMOOC (Transfer Massive Open Online Courses). The methodology of study is based on the content analysis of those categories resulting after compiling 707 entries from Web of Science, plus an in-depth study of the 70 articles which were quoted at least 10 times. In addition, a case study has been carried out from European ECO Project’s “sMOOC step by step”, as an example of innovative pedagogical model based on collaborative learning to train future e-teachers. The results of the analysis show the very recent –and still scarce– research on the different types of MOOCs, as well as the finding of a new modality based on pedagogical transformation, learning transference and intercreative talent. As a conclusion, the analysis of all key factors in the configuration of tMOOC suggests a new taxonomy based on the 10 T’s.Publicación La producción del discurso escrito en redes sociales respecto a las desapariciones de personas y consiguientes juicios paralelos. Caso de Gabriel Cruz (España) en Twitter y Facebook(2020) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierEste artículo tiene como objetivo llevar a cabo un análisis de la realidad representada en la construcción del discurso, a partir de un caso de estudio cualitativo netnográfico que conjunta una doble vertiente: la desaparición de un menor que terminó en tragedia y la presunta culpabilidad de una inmigrante de raza negra en un asesinato que tuvo gran repercusión mediática. Para ello, en este análisis y categorización del discurso escrito de los actantes, tratamos de dilucidar los diferentes rasgos, intencionalidad y tratamiento del mismo en los sitios oficiales de Twitter y Facebook de cuatro medios de comunicación españoles @telecincoes, @LaSextaNoticias, @noticias-cuatro y @A3Noticias, mediante el estudio de sus diferencias. Los resultados ponen de manifiesto cómo el discurso en redes sociales tiene mayor proyección si está basado en la xenofobia, presentándose como `juicio paralelo´ normalizado ante determinados hechos sociales, planteamiento que es potenciado por los propios medios de comunicación.Publicación Open, Mobile and Collaborative Educational Experience. Case study: The European ECO Project(J.UCS Consortium, 2017) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierThe European ECO Project has contributed to the dissemination of MOOCs by developing an educational model which promotes participation and interaction through social networks and an own virtual platform. Likewise, it fosters students’ empowerment by allowing them to create their own courses. Such training model is studied in this research work, firstly, through the analysis of teachers’ and students’ speeches posted on forum boards and groups. Then results obtained in several surveys conducted among participants, which consider interactions taking place both in and off the platform, are triangulated. Educational and motivational factors in the students’ profile show the advantages and disadvantages found in their perception of the collaborative learning model, as well as the empowerment derived from the participation in the creation of their own MOOCs. This study reveals multiple factors affecting the proper development of these courses, while considering communication as an incentive for the creation of knowledge through the MOOC itself. All this will contribute to improve the quality of education and to trigger a change of paradigm, necessary to understand today’s education and society.Publicación La construcción de la identidad infantil en el Mundo Disney(Universidad de La Laguna, 2018) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierLas industrias de la comunicación se convierten en instrumentos poderosos de dominio y sumisión, situándose de forma estratégica en la economía, la política y la cultura. En todos estos aspectos de la representación humana podemos encontrar la influencia de las industrias del entretenimiento, cumpliendo así con el objetivo de someter a su audiencia manipulada hacia la pasividad. Metodología: A través de una metodología mixta y la triangulación de los datos obtenidos, el estudio arroja resultados significativos sobre la influencia de las industrias del entretenimiento, que se ve reflejada en los discursos de los sujetos entrevistados. Conclusiones y discusión: Nuestros análisis y reflexiones nos llevan a la conclusión de que la cultura mainstream ha repercutido en la cultura popular, pero no para convertir al público en protagonista, sino para imponer los mensajes formulados por la clase hegemónica.Publicación sMOOC: a pedagogical model for social inclusion(Elsevier, 2019-03-01) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierIn this article, the results of analysing the sMOOC launched by European project Elearning, Communication, Open Data (ECO) are displayed, from the perspective of social inclusion. Firstly, it considers people excluded from the system and, on a second stage, attention is brought towards those agents acting as social mediators. A quantitative methodology of analysis was applied to the interactions occurred in a sample of 1,361 participants at ECO Portal’s course “Education Innovation and Professional Development. Possibilities and Limits of the ICTs”. Results show that ECO has massively promoted sMOOC-based training and has become present, not only in Europe, but also in a wider geographical spread, particularly in developing countries. Such training offering has been highly valued by participants in aspects related to the knowledge acquired and them feeling active role-players in the education process, which increases their commitment towards sharing that training in diverse social environments and, as a result, makes a significant impact on social inclusion processes.Publicación Building Children's Identity in the Disney World(Universidad de La Laguna, 2018) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierLas industrias de la comunicación se convierten en instrumentos poderosos de dominio y sumisión, situándose de forma estratégica en la economía, la política y la cultura. En todos estos aspectos de la representación humana podemos encontrar la influencia de las industrias del entretenimiento, cumpliendo así con el objetivo de someter a su audiencia manipulada hacia la pasividad. Metodología: A través de una metodología mixta y la triangulación de los datos obtenidos, el estudio arroja resultados significativos sobre la influencia de las industrias del entretenimiento, que se ve reflejada en los discursos de los sujetos entrevistados. Conclusiones y discusión: Nuestros análisis y reflexiones nos llevan a la conclusión de que la cultura mainstream ha repercutido en la cultura popular, pero no para convertir al público en protagonista, sino para imponer los mensajes formulados por la clase hegemónica.Publicación sMOOC, Un Nuevo Modelo De Formación En El Aprendizaje Del Segundo Idioma. Estudio De Caso(Routledge, 2020-01-03) Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierEste artículo presenta un trabajo de investigación desarrollado en el Proyecto Europeo ECO (Elearning, Communication, Open-data). El estudio despliega un análisis de enfoque cuantitativo del sMOOC (socialMOOC) llamado “How to succeed in the English B1 Level Exam“, curso destinado a ayudar a los estudiantes a prepararse para cualquier examen de inglés, de nivel B1. El objetivo de la investigación es el análisis de las experiencias comunicativas y pedagógicas percibidas en este contexto específico, aplicadas al aprendizaje de lenguas extranjeras, en general, y al inglés como lengua extranjera, en particular. Esta línea educativa y comunicativa ha sentado las bases para el Proyecto ECO que, más allá de la formación de docentes, apuesta decididamente por una educación abierta para toda la vida. Este estudio ha sido concebido con el propósito de descubrir la valoración de los estudiantes que aprenden a través de este modelo formativo e innovador, que promueve un nuevo esquema horizontal y bidireccional de comunicación. Para reconocer esta realidad, se han analizado los datos compilados a través de la herramienta de cuestionarios incluida en el curso. Se ha llevado a cabo una investigación para la acción, ampliando el rango de innovación con nuevas prácticas pedagógicas y comunicativas en las redes sociales, consiguiendo activar una participación comprometida de los individuos como agentes culturales activos en la creación de la cibercultura del siglo XXI.