Examinando por Autor "Read, Timothy Martin"
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Publicación Analysing student participation in Foreign Language MOOCs: a case study(P.A.U. Education, 2014) Bárcena Madera, María Elena; Read, Timothy Martin; Martín Monje, Elena María; Castrillo de Larreta-Azelain, María DoloresThis article discusses the theoretical aspects and practical applications of foreign language massive open online courses (henceforth, LMOOCs). Firstly, LMOOCs are presented as a fairly recent didactic modality that has emerged with an enormous potential for rich, flexible, and attractive collaborative learning and social interaction, in a world where huge economic unbalance gives rise to people with very different access opportunities to both formal language training and the diverse communicative scenarios that enhance the development of language competences. Secondly, the article also analyses the opposing views of LMOOCs presented by skeptical experts. While the practicality of this educational model is generally accepted as providing ‘useful experiences’ with more or less epistemological value, there is still some fundamental doubt that this educational model will actually be useful in helping students gain a command of a foreign language. Thirdly and finally, some of the conventional course quality factors are questioned, namely student participation, dropout and satisfaction. This will be illustrated with data from a sample course undertaken by Bárcena and Martín-Monje: “Professional English”, the first LMOOC in Spain, with over 40,000 students.Publicación An approximation to inclusive language in LMOOCs based on Appraisal Theory(De Gruyter, 2020-03-11) Bárcena Madera, María Elena; Read, Timothy Martin; Sedano Cuevas, BeatrizThis article explores inclusive language as a form of verbal communication in an open online language course for refugees and migrants. Firstly, the existing evidence of the benefits of using inclusive language in education is analyzed. Secondly, the specific need to use this type of language in the context of online courses for displaced people is discussed. Thirdly, a first approximation towards the identification of linguistic resources that may impact both group inclusion and individual discrimination is attempted, based on principles and categories from Appraisal Theory. Fourthly, the presence and effects of these linguistic resources are analyzed in the materials and forums of a highly successful LMOOC of elementary Spanish for refugees and migrants. Fifthly and finally, conclusions are drawn on the conveniencPublicación Cazas del tesoro con códigos QR para la asimilación de contenidos culturales en la enseñanza de ELE(Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Filología, 2014-07-11) Chatzi, Polina; Read, Timothy MartinTrabajo de fin de Máster. Máster en Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la enseñanza y el tratamiento de lenguasPublicación El enfoque sociocultural en el aprendizaje de inglés en el ámbito de educación secundaria en la Comunidad Autónoma de Murcia: análisis de una intervención colaborativa con apoyo tecnológico(Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Filología. Departamento de Filologías Extranjeras y sus Lingüísticas, 2017-07-07) Cabaleiro González, María Beatriz; Bárcena Madera, María Elena; Read, Timothy MartinEn la presente tesis doctoral se aborda la enseñanza de lenguas desde una perspectiva sociocultural utilizando las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Para ello, se estructura en cuatro partes diferenciadas. En la primera, se contextualiza el enfoque sociocultural de la enseñanza-aprendizaje de lenguas y la utilización de las TIC en este campo. Seguidamente, en la segunda parte, se presenta el estudio de caso realizado en un centro de educación secundaria, con alumnos de 4º curso de ESO. La tercera parte expone el estudio descriptivo llevado a cabo en los centros de secundaria de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM). La última parte de la tesis está dedicada las conclusiones generales, además de presentar algunas implicaciones didácticas, las limitaciones de la investigación y líneas de investigación futura. El marco teórico se centra, en primer lugar, en el análisis de la teoría sociocultural de Vygotsky y sus fundamentos. Según esta teoría, la actividad del individuo no se puede entender sin tener en cuenta la sociedad en la que se ha desarrollado y considera que es a través de la mediación, con los artefactos disponibles como medios que unen lo personal con lo colectivo y con la interacción como se construye el conocimiento. Para Vygotsky, el desarrollo consiste en la transformación de las actividades socialmente compartidas en procesos interiorizados. El análisis de los principios en los que se sustenta esta teoría indica la idoneidad de abordar la enseñanza de lenguas con una metodología acorde con el enfoque sociocultural. En segundo lugar, la investigación aborda la relación de las TIC con la enseñanza de lenguas, para lo cual se expone una aproximación a la evolución de la enseñanza de lenguas asistida por ordenador (ELAO), mostrando sus logros y mencionando también algunas de sus limitaciones. La revisión de diferentes investigaciones muestra el papel de las TIC en este ámbito y también en relación al enfoque sociocultural. Por otra parte, se presentan dos estudios realizados con la finalidad, por una parte, de analizar el efecto producido por la implantación del enfoque sociocultural en un aula de ESO y, por la otra, de plantear la posibilidad de implementación de dicho enfoque en la CARM, teniendo en consideración los recursos tecnológicos disponibles en los centros educativos y la voluntad del profesorado para llevarla a cabo. En la segunda parte de la tesis se expone el estudio cuasi-experimental realizado con alumnos de 4º de ESO. Para su realización, fue necesario digitalizar las unidades didácticas programadas, que se utilizarían durante la intervención didáctica con el grupo experimental, mientras que el grupo de control recibiría las clases utilizando el libro de texto establecido. Ambos grupos realizan un test, antes y después de la intervención, cuyos resultados se someten a diferentes análisis estadísticos con el fin de comprobar si se confirman las hipótesis planteadas. En cuanto a la posibilidad de implantación del enfoque sociocultural en el aula de inglés en la CARM, se aborda en la tercera parte de la tesis, en la que se presenta el estudio descriptivo realizado con el profesorado de inglés de esta comunidad autónoma. Los datos se obtienen por medio de la administración de un cuestionario, diseñado con este fin, que permite conocer el perfil del profesorado que participa en la investigación y su relación con el trabajo colaborativo, además de revelar la dotación tecnológica de los centros educativos. La investigación finaliza con las conclusiones generales en las que se analizan los resultados obtenidos en función de las hipótesis formuladas y de los objetivos planteados y de las que se pueden extraer implicaciones didácticas. Se exponen también las limitaciones de la investigación realizada y se plantean líneas de investigación futura.Publicación Inclusive Language MOOCs(Graz University of Technology, 2021-05-28) Read, Timothy Martin; Sedano Cuevas, Beatriz; Bárcena Madera, María ElenaThis article discusses the application of MOOCs for refugees and migrants in order to help these groups of people develop the language competences and transverse skills which they require to improve their level of social inclusion and possibilities in the labour market, and/or access higher education in the country in which they find themselves or plan to go. Specifically, this research focuses on the way in which Language MOOCs (or LMOOCs [Martín-Monje, Barcena, 2014]) deploy on mobile devices [Read, Barcena 2015] can effectively and advantageously be used by displaced people. The study reported here outlines the design of two LMOOCs of Spanish for immediate needs, based on a previous needs analysis, developed by the ATLAS research group in collaboration with NGOs and refugee support associations in Spain.Publicación The Role of Scaffolding in LMOOCs for Displaced People(Universidad de Alcalá, 2021-12-30) Read, Timothy Martin; Sedano Cuevas, BeatrizThis article presents the results of an analysis of how passive and active scaffolding, such as types of structured student learning support, can be provided for refugees and migrants in Language MOOCs (LMOOCs). It focuses on the nature of such scaffolding and what effect it has on learning. After an analysis of the theoretical aspects of supporting refugees and migrants in this type of course, a case study is presented. This study focuses on the inclusion of scaffolding in the design, development and running of two Spanish LMOOCsforimmediate needs, created within the MOONLITE project in collaboration with support groups for displaced people. The results of the study support the use of scaffolding as a mechanism that improves the course completion rates (increasing from the usual figure of around 10% to 31% and 30% in the respective courses), language learning, and the overall satisfaction and motivation of the students.Publicación State of the art of language learning design using mobile technology: sample apps and some critical reflection(Research-publishing.net, 2015-12-02) Bárcena Madera, María Elena; Read, Timothy Martin; Underwood, Joshua; Obari, Hiroyuki; Cojocnean, Diana; Koyama, Toshiko; Pareja-Lora, Antonio; Calle, Cristina; Pomposo, Lourdes; Talaván Zanón, Noa; Ávila Cabrera, José Javier; Ibáñez Moreno, Ana; Vermeulen, Anna; Jordano, María; Arús-Hita, Jorge; Rodríguez Arancón, Pilar; Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores; Kétyi, Andras; Selwood, Jaime; Gaved, Mark; Kukulska-Hulme, AgnesIn this paper, experiences from different research groups illustrate the state-of-the-art of Mobile Assisted Language Learning (henceforth, MALL) in formal and non-formal education. These research samples represent recent and on-going progress made in the field of MALL at an international level and offer encouragement for practitioners who are trying to incorporate these approaches into mainline second language teaching. Furthermore, researchers interested in the field can see that the work presented here exemplifies how fertile it is, which should hopefully serve as motivation to undertake new studies to move the state-of-the-art further on